2010-11-10

Behöver du verkligen ge bort den julklappen?

Det börjar bli dags att tänka på julklappar. Jag köpte min första julklapp redan i oktober, ofta brukar jag vara färdighandlad innan december medan vissa väntar till dan före dopparedan.

I dag träffade jag en engagerad person. Han fick mig att tänka "behöver du verkligen ge bort en så dyr julklapp"? Räcker det inte att ge bort någonting symboliskt till nära och kära, och kanske istället ge det som blir över till människor som inte har det lika gott ställt som jag? Som inte har en inkomst. Som inte har några besparingar, för att allt går till beroendet. Som inte har någon familj att dela högtiden med. Som kanske har familj, men familjen vill inte möta blicken på grund av att de skäms eller är sårade.

Jag kommer att fortsätta att ge julklappar till mina nära och kära, men jag ska även ge lite till behövande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar