2010-11-16

Note to self: Dukoral ska stå i kylskåpet.

I morse visade min mobil att jag skulle ta mitt resevaccin Dukoral i dag. Jag plockade fram grejerna ur Apoteket-påsen som legat i badrumsskåpet sedan 27 augusti. Plockade även fram lappen med instruktioner jag fick på vaccinationsmottagningen.

Längst ner på lappen står det tydligt: Förvaras i kylskåp.

Fan.

Typiskt mig att inte minnas det eller läsa ordentligt på lappen. Kan inte dra mig till minnes att vaccinationssköterskan sa någonting om det.

SMS:ade mamma och frågade vad hon trodde. Hon bad mig ringa sjukvårdsupplysningen. Ringde sjukvårdsupplysningen. De bad mig ringa Läkemedelsrådgivningen. Ringde Läkemedelsrådgivningen. De sa att vaccinet är obrukbart när det stått så länge i rumstemperatur. Ringde vaccinationsmottagningen. Susanne på vaccinationsmottagningen bad mig komma in innan 15. Åkte till Vadstena och tog ärendet till vaccinationsmottagningen vid halv två. Behövde bara betala 150 kronor istället för 350 kronor. Trevliga och förstående vaccinationssköterskor.

Så kunde jag ta mitt resevaccin ändå.



Slutet gott, allting... Äckligt.

Det smakade piss.

1 kommentar:

  1. Mamma Längvik2010-11-17 14:20

    Så mycket jobb för det lilla... men det kan det vara värt om du slipper kolera!! Konstig smak du har förresten - din bror tycker det är jättegott... hehe...
    Zii jo soon - kr@m

    SvaraRadera