2010-08-28

Home and alive!

Turkiet var grymt! 40 grader varmt varje dag, 30 i vattnet och vi drack strawberry daiquiri var och varannan dag. Bruna som små pepparkakor var vi när vi landade på ett regnigt Arlanda, men nu börjar färgen bokstavligt talat rulla av oss i små korvar av skinn.. Det var härligt så länge det varade, även om redaktionen är avundsjuk på mig.

Just ja, redaktionen. Jag sitter numer på Linköpings-Postens redaktion och frilansar åt Posten och Linköpings Tidning. Har ett eget skrivbord med dator, använder min egna kamera och delar telefon med de andra. Till skillnad från praktiken sitter nu chefredaktören, min fd handledare, jag, två nya killar i 30-årsåldern och en ny tjej, 25 år, på redaktionen. Sjukt mycket trevligare än tidigare. Hela lokalen är under construktion, men vår redaktion börjar bli färdig. Nymålade väggar, stora affischer och en skönare atmosfär har flyttat in. Trevligt! Jag bestämmer själv över hur mycket jag vill skriva, vilka tider jag vill skriva på och hur ofta jag vill jobba. Jag kör 9-17 hade jag tänkt och snittar tre-fyra artiklar per dag, plus några notiser om jag hinner. Får betalt per artikel, så det borde bli en schysst lön den 25:e...

I torsdags var det München Hoben vid universitetet. Krunegård och Movits! spelade. Max känner Jocke i Movits! så kvällen började med att vi blev hämtade utanför vår lägenhet av en chaufför som bandet skickade, förfestade med dem och fick lov att dricka ur deras gage, hängde med dem in på området utan att behöva visa biljetter och såg Krunis bara några meter från scenen. Nice! När Movits! gick på blev det sånt sjukt drag - alla borde se dem live någon gång. Spelningen var kanske något bättre på PDOL, men mest för att det var mer folk och bättre gung i publiken. Deras nya låtar som de körde avslöjar att den nya plattan - under inspelning just nu - kommer att äga, om jag får lov att säga det själv... Blev en aningens starstruck till en början, stammade fram nåt om att jag pluggat journalistik i Piteå.. Men efter ett tag lugnade hjärtat ner sig och vi fick igång en riktigt, hrm, trevlig konversation om flygplanskraschar, döden och att man ska leva här och nu... Riktigt ödmjuka och trevliga killar som jag önskar all lycka till i framtiden.

Just nu har jag och Crille fastnat för en ny serie: Pacific. Se den. Istället för att ha filmkväll ikväll blev det Pacifik-maraton.

Bilder från resan kommer senare.

Över och ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar