2011-10-07

Jobs - en som sätter sina spår

Denna veckan var jag fredagskrönikör. Jag hade redan förberett en krönika om Lasse-konserten, men bestämde mig för att ställa den i förmån till en Jobs-krönika.

I går morse vaknade jag upp till regnet som smattrade mot balkongräcket utanför fönstret. Och till sambon som meddelade att Apples grundare Steve Jobs gått bort under natten, svensk tid.

Ytterligare en människa har avlidit i cancer. En människa som jag aldrig pratat med, aldrig känt eller ens varit i närheten av. Ändå berörs jag av meddelandet att just denna människa gått bort.
Den här människan skapade prylar som vi liksom blodiglar sugit i oss – vi har köpt, konsumerat och uppdaterat dem tills de inte längre är brukbara. 
Men vad betyder egentligen de här prylarna för oss? Visst, vi kan ta del av det senaste nyhetsflödet och kan enkelt bli underhållna när vi vill. Men framför allt hjälper de här prylarna oss att på ett snabbt sätt få kontakt med andra. Med de vi tycker om. Om det så är genom en hälsning till en avlägsen släkting på Facebook. 
Om det så är genom ett mail till en vän på andra sidan jorden. Om det så är genom ett telefonsamtal till en längtande mormor om att det där besöket snart blir av.
De här prylarna har gjort att vi alla blivit en del av någonting större. Relationsskapande. Genom de här prylarna kan vi enkelt komma nära de vi tycker om. Visst, internet har gjort det, men Steve Jobs har bidragit till att göra det större.

Jag började själv med en iPod. Därefter en iBook. Nu har jag allt för länge suktat efter vad Apple skulle komma att presentera för hela världen den 4 oktober. Dagen innan Steve Jobs avled. En iPhone 4S blir min tredje enkla, användarvänliga Apple-pryl som jag får i min ägo. Inte lika många som de allra största anhängarna haft. Men ändå, ett bevis på en nöjd återkommande kund.
Steve Jobs har lämnat avtryck på våra skrivbord, i våra händer och i våra öron. Det kanske inte är så konstigt att vi berörs ändå. För trots att den här människan är borta, finns han ändå kvar hos oss.
Jag vill inte starta en debatt om huruvida Apple gör bäst produkter eller inte. Tro mig. Den här krönikan är skriven på en PC. Se bortom det och tänkt till lite extra. Vad har den här mannen gjort för avtryck hos dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar